مشاوره طراحی مراکز داده

خدمات مشاوره این شرکت بر اساس تمرکز بر نیازهای سازمانی مشتری و تطابق آنها با مستندات آخرین استانداردهای بین المللی طراحی و ساخت مراکز داده صورت می‌گیرد. بازدید و انجام بازرسی از مراکز داده در حال کار و ارائه گزارش از وضعیت آنها به همراه ارائه راه‌کارهای اجرایی در جهت بهبود شرایط و یا بهینه سازی مصرف انرژی از دیگر مواردی است که در قالب خدمات مشاوره‌ای در این شرکت انجام می‌شود. لازم به ذکر است که انجام بازرسی با در نظر داشتن کلیه نکات مشروح در متن استاندارد ملی آمریکا برای طراحی و ساخت مرکز داده (BICSI 002-2014 ) و نیز لحاظ نمودن انتظارات   TUViT  تحت عنوان TSI (Trusted Site Infrastructure)  برای تعیین سطوح 1 الی 4 انجام می‌شود.

ارائه خدمات مشاوره در کلیه فازهای یک پروژه مانند تهیه RFP با قید کلیه جزئیات فنی مورد نیاز در کلیه تکنولوژی‌ها و سیستم‌ها و یا بررسی طرح‌های مفهومی و تفصیلی ارائه شده به کارفرما به همراه بررسی دقیق کلیه نقشه‌ها و ارائه پیشنهادات مرتبط در جهت مطابقت حداکثری آنها با استانداردهای حوزه دیتا سنتر و سطوح استاندارد طراحی از خدماتی است که در این مرحله قابل ارائه هستند. با توجه به این که در یک پروژه ساخت و یا توسعه مرکز داده و یا عملیات یک مرکز داده زیر بار نکات فنی بسیاری باید مد نظر قرار گیرند، عموما نیاز به خدمات مشاور در هر سازمانی احساس می‌شود و بار عملیات روزانه واحدهای فناوری اطلاعات در هر مجموعه‌ای معمولا به حدی است که چنین خدماتی با تمرکز هدفمند بر یک وظیفه مشخص می‌تواند بسیار راهگشا باشد. تجربه عملی مشاوران و آشنایی آنها با روش‌ها و متدهای متنوع و نیز پروسیجرهای بسیار متفاوت در سازمان‌های مختلف و نیز حساسیت‌ها و ماموریت‌های بسیار متنوع برای هر مرکز داده در هر سازمای این امکان را فراهم خواهد نمود تا کارفرمایان و صاحبان مراکز داده بتوانند از تجارب بدست آمده از طیف وسیعی از پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

ارائه خدماتی مانند بررسی اسناد مناقصه، بررسی قابلیت‌های فنی پیمانکاران، بررسی طرح‌های ارائه شده توسط پیمانکاران، تهیه و نهایی سازی لیست تجهیزات و خدمات مورد نیاز، بررسی مکانیزم مدیریت و کنترل پروژه و زمان بندی‌های ارائه شده و ارائه نظرات اصلاحی و مشورتی و همکاری در برنامه‌ريزي و تعيين اولويت‌هاي اجرايي از سرویس‌هایی است که این شرکت در قالب خدمات مشاوره خود ارائه می‌نماید .

بخش دیگری از خدمات مشاوره در این شرکت شامل تدوین دستورالعمل‌های  تعمیرات و نگهداری کلیه تاسیسات و زیرساختهای یک مرکز داده است. بدیهی است که در زمان بهره برداری و عملیات یک مرکز داده ، آماده بکار بودن دائم تجهیزات زیر ساخت فیزیکی که منجر به ارائه سرویس‌های تعریف شده در ماموریت آن می‌گردد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این راستا و طی سالها، استانداردها و دستورالعمل‌های مختلفی برای طراحی و نگهداری از این مراکز تدوین شده است. در راستای ماموریت و اهداف پیش بینی شده برای هر مرکز داده و به منظور افزایش کیفیت خدمات سرویس و نگهداری آن، شرکت توسعه خدمات مراکز داده پیشرو اقدام به جمع آوری و تدوین مستندات و روش های مدون و متناسب با امکانات و تجهیزات موجود در هر مرکز داده نموده است. این مستند با تفکر بهبود مستمر و بهره گیری از آخرین روشها و مستندات اختصاصی تجهیزات خاص مراکز  داده تهیه شده است. در واقع هرچه روند کار خود را بهبود یابد، هم‌زمان دانش سازمان در مورد روند کار بهبود بخشیده می‌شود. در عمیات و بهره برداری از تاسیسات یک مرکز داده بهبود مستمر به عنوان موثرترین راه برای بهبود بازده و بهبود کیفیت شناخته شده می‌شود.

با توجه به تنوع وسیع تجهیزات و تکنولوژی‌هایی که در یک مرکز داده بکار می‌روند، نگاه تیم نگارنده این مستند بر بهبود مستمر کیفیت با دریافت بازخورد و ارائه نسخه‌های جدید می‌باشد تا کیفیت مطلوب و مستمر حاصل گردد. در این راستا با استفاده از نکات مطرح شده در مستند اصلی و بررسی وضعیت سایت هر مشتری و مستند سازی ابتدایی کلیه تجهیزات زیرساختی آن، مستند جدیدی بسته به نیازها و کاربری خاص هر مرکز داده و سازمان مربوطه آن تهیه می‌شود و همچنین به منظور امکان دسترسی سریع و بایگانی اطلاعات، روال های گزارش دهی، مستند سازی و بایگانی اطلاعات نیز در این مستند تدوین و بروز رسانی می‌گردد.

از نتایج و دستاوردهای حاصل از بازدید های دوره ای PM می‌توان به مشخص شدن مسائل و مشکلات احتمالی و فراهم شدن بستری جهت طراحی و اجرای اقدامات لازم و فوری برای جلو گیری از خرابی در آینده اشاره نمود. با بکار گیری چنین مستندی مشکلات موجود شناسایی شده و اقدامات و برنامه تعمیراتی به جریان می‌افتد. طبق اصول این مستند، بازدید باید با دقت فراوان انجام و مستند گردد تا مالک دیتا سنتر و فراهم کنندکان تجهیزات و سرویس ها بتوانند با مقایسه نوع مشکل بوجود آمده و نتایج حاصل از بازدیدها و اقدامات قبلی نسبت به آنالیز میزان گرایش تجهیزات به خرابی اقدام کنند. طی بازرسی، اگر مشکلی مشاهده نشود و طبیعتاً اقدام پیشگیرانه و یا احتمالا قطعی سرویسی هم در PM بعدی نیاز نخواهد بود و تایید می‌شود که تجهیز مورد بازدید مطابق استاندارد و مشخصات اعلام شده زیر بار است. با بکار گیری اصول این مستند احتمال قطعی سرویس به دلیل مشاهده یک مشکل و قطعی سرویس حین انجام تعمیرات به شکل برنامه ریزی نشده به حداقل کاهش یافته و مشکلات جدیدی برای مرکز تعریف نمی‌شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *