مدیریت امکانات مراکز داده پیشرفته (CDFOM) یکی از موارد به شدت مورد نیاز و پیچیده است که اغلب دست کم گرفته می شود

مدیریت امکانات مراکز داده پیشرفته (CDFOM) یکی از موارد به شدت مورد نیاز و پیچیده است که اغلب دست کم گرفته می شود ، از آنجا که بسیاری از مراکز داده در مورد طراحی و موارد وابسته به آن محدودیت و یا نقص هایی دارند مسئله ی مدیریت مراکز داده یک ضرورت محسوب می شود ،با این حال متخصصان مرکز داده در این خصوص دانش کمی دارند . نحوه مدیریت در لایه امکانات ، وجه تمایز بین مراکز داده می باشد .
حتی مرکز داده ای که در بالاترین سطح امکانات ANSI/TIA-942 نیز طراحی شده است ، باز هم می تواند به علت وجود نقشه ی ضعیف ، نقص در عملیات ، نقص در نگهداری و مدیریت ضعیف بسیاری از خرابی ها را تجربه نماید .
CDFOM و یا مدیریت مرکز خدمات مرکز داده ، دوره ای سه روزه است که به شرکت کنندگان دانش مدیریت عملیات مرکز داده را از مرحله تهیه نقشه تا مانیتورینگ و گزارشگیری ارائه می دهد . این دوره به منظور از بین بردن پیچیدگی های مراکز داده حساس و با دسترسی بالا تدوین شده است و موجب افزایش قابلیت مدیریت و اصولی شدن عملیات خواهد شد . دوره CDFOM علاوه بر پوشش استنداردهای جهانی شامل بهترین راهکارهای تجربه شده می باشد این راهکارها طی چندین سال و در چندین مرکز داده تجربه شده است و نتیجه بهترین عملکرد آن در این دوره ارائه می شود.
CDFOM دوره ای متمرکز و دارای اطلاعات زیادی می باشد که برای شرکت کنندگان بسیار با ارزش بوده و قابلیت های عملیاتی آن ها را افزایش می دهد .

نقشه راه

مخاطبین دوره
مخطبان این دوره متخصصان فن آوری اطلاعات ، تامین کننده تجهیزات و یا عملیات مرکز داده و کسانی که به نوعی با مرکز داده در ارتباط هستند می باشد ، افرادی که مسئولیت نگهداری و افزایش دسترس پذیری و کنترل عملیات مرکز داده را برعهده دارند.
پیش نیازها
با این که شرکت در این دوره نیاز به پیش نیاز اجباری ندارد ، با این حال اگر شرکت کنندگان در زمینه عملیات مرکز داده اطلاعاتی داشته باشند دوره ی موثرتری را خواهند گذراند . توصیه می شود قبل از شرکت در دوره CDFOM دوره CDCP را بگذرانید
دریافت تاییدیه و اعتبار از : 

پس از اتمام دوره، شرکت کننده قادر خواهد بود:
  • ایجاد یک تیم عملیاتی برای مرکز داده .
  • تیم مدیریت خود را سازماندهی نموده و به آن انگیزه دهید .
  • راه اندازی و مدیریت SLA ، شامل مدیریت مسئولیت ، KPI و غیره.
  • مدیریت فروشندگان و اندازه گیری عملکرد آنها
  • مدیریت امنیت فیزیکی با توجه به استانداردهای ANSI / TIA-942 و غیره
  • مدیریت امنیت و الزامات قانونی
  • مدیریت موثر عملیات مرکز داده به صورت موثر
  • مدیریت اسناد
  • راه اندازی تجهیزات چرخه کاری به همراه آزمایش آن
  • تشخیص محدودیت های طراحی مرکز داده و راه اندازی و آماده سازی ظرفیت مدیریتی
  • تجهیزات کمکی و انبار
  • مدیریت کابل کشی
  • مدیریت عملیات روزانه مرکز داده

 


سرفصل مطالب
  • Managing Daily Data Centre Operations/Floor Management
    • ITSM/ITIL (IT service management) in the data centre
    • Shift hand-over requirements and procedures
    • Asset and inventory management for hardware, software,spares, consumables, etc.
    • Floor management procedures and duties such as rack space allocations, management of installers
    • Pre-installation analysis for power, cooling, weight, EMF,fire protection and other influencing factors
    • From truck to rack
    • Handling of incoming equipment
    • Inspection, unpacking and security procedures
    • Staging procedure and requirements
    • Equipment movement into the computer room
    • Finishing up the installation
    • De-installation/commissioning procedures
  • Capacity Management
    • Defining the design limits of the data centre
    • Setting up thresholds, monitoring and reporting
    • Business review and future capacity planning
    • Technical solutions aiding capacity planning such as Computational Fluid Dynamics (CFD),capacity and configuration management solutions
  • Cable Management
    • Overview of ANSI/TIA-942, ANSI/TIA-606 requirements
    • Cabling specification & labelling based on ANSI/TIA-606
    • In-rack power and network cabling
    • Labelling requirements
    • Cabling/cable tray layout documentation
  • Data Centre Cleaning and Pest Control
    • Types of pollution found in data centres such as H2S,air-particulates etc.
    • Common causes of pollution in the data centre
    • Standards, policies and techniques to reduce and cleanup dust, pests and other pollution and disturbances
  • Data Centre Monitoring and Automation
    • Data centre monitoring requirements
    • Threshold setting and reporting requirements Notification and escalation requirements
    • Automated 24hrs helpdesk ticketing systems
    • Incident and customer complaint management & change management
    • Performance measurement and monitoring requirements such as fuel and water consumption, PUE/DCiE etc.
  • Managing Documentations/Archives
    • Document management standards
    • Document management process requirements
    • Minimum and desired design documentation set
    • Operational management documents
  • Equipment Life-Cycle Management
    • Policies and procedures governing life cycle management
    • Asset management including software and firmware
    • Service situations
    • Review,triggers and reporting
    • Test life cycle
  • Mock Exam
  • EXAM: Certified Data Centre Facilities Operations Manager
  • The Data Centre Operations Team
  • Leadership criteria and attributes
  • How to set-up up an efficient and effiective facility management operations team structure
  • Defining roles, responsibilities and skill metrics
  • Key Performance Objectives (KPO) and appraisals
  • Job rotation, reward, promotion and succession planning as strategies to grow and retain talent
  • Training and assessments
  • Shift management, scheduling and roster planning
  • Vendor Management
    • Vendor selection and qualification
    • Managing risk and dealing with non-compliance, public liability, legal, escalation and complaint procedures
    • Key considerations of a vendor agreement for services
    • Performance measurement and reporting
  • Facilities Maintenance
    • Maintenance options
    • Main considerations for maintenance agreements
    • The practicality in deciding between comprehensive/non-comprehensive maintenance regimes
    • Warranty pit falls
    • Service reports alignments with maintenance agreements
    • Tiered maintenance considerations
    • Preventive, Predictive, Condition and Reliability Centred(RCM) based maintenance
    • Managing on-site/off-sites spares and how to determine which spares to keep on-site
  • Managing Safety & Statutory Requirements
    • Statutory and industry compliance/regulations
    • Emergency response and safety policies and procedures
    • PTW (Permit To Work) requirements and procedures
    • General rules and regulations for the data centre
    • Ergonomic workspace
    • SOP’s for power outage, fire, bomb threat etc.
  • Service Level Agreement (SLA) Management
    • Defining the data centre design limitations
    • Defining measurement criteria and reporting
    • Alignment of business SLA with vendor SLA
    • Defining chance management procedure for installation and de-installation of new equipment
    • Reporting and escalation management
  • Managing Physical Security
    • Guidelines from standards; ANSI/TIA-942, ISO/IEC-27001/02,SS507
    • SOP (Standard Operating Procedures) in managing day to day security access control, such as;
      • Entry/exit control and access management
      • Permit-To-Work (PTW) and contractor work in progress
      • Delivery of goods
      • Customer access
      • Etc
    • Effective patrols routing and how to ensure 24x7 vigilance
    • Handling external threats; crisis/emergency situations
    • Security incident management

 


 

ساختار اجرای دوره آموزشی
دوره های EPI تحت پوشش شرکت توسعه خدمات پیشرو ، بعنوان یک مرکز آموزشی مورد تایید EPI و توسط مربیان حرفه ای ارائه می شود . دوره ی CDFOM یک دوره آموزشی است که شامل سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ می باشد ، شرکت کنندگان می توانند مسائل محیط مرکز داده خود را مطرح نموده و از تجربیات گسترده ی مربیان خود کمک بگیرند و دوره ای پربارتر و موثرتری را تجربه نمایند .
امتحان پایان دوره
امتحان پایان دوره ( بسته به فرمت کاغذی و یا به صورت آنلاین ) توسط شرکت توسعه خدمات پیشرو و به عنوان شریک آموزشی مورد تایید EPI برگزار می شود . آزمون دارای 60 سوال تستی و به صورت جزوه بسته بوده و مدت زمان پاسخگویی به آن 90 دقیقه می باشد . شرط قبولی در آزمون پاسخگویی به حداقل 45 سوال می باشد . در حالت آنلاین نتایج آزمون بلافاصه بعد از پایان آزمون ارائه می شود ، در آزمون کاغذی نیز پس از یک هفته نتیجه آزمون اعلام می گردد .
مراکز تائید کننده و اعتبار دهنده
مواردی که در دوره و آزمون CDFOM مطرح می شود توسط EXIN و در سطح جهانی مورد تایید می باشد . EXIN معادل گواهینامه (ISO 9001: 2008 ) است . عملیات مطابق با ISO 17024, ISO 27001 و EN 45011 بوده همچنین EXIN به طور مداوم کیفیت امتحانات و اعتبارات را بررسی می نماید . بیش از 2 میلیون نفر در دنیا مدرک EXIN را دریافت نموده اند . آزمون های EXIN همه روزه در بیش از 125 کشور و در بیش از 20 زبان گرفته می شود .
صدور گواهینامه
به شرکت کنندگانی که آزمون را با موفقیت گذرانده اند گواهی رسمی " گواهی مشاور طراحی TIA-942" یا " Certified TIA-942 Design Consultant" اعطا خواهد شد . اعتبار این گواهی نامه سه سال بوده و دانش آموختگان پس از سه سال می بایست مجددا در آزمون این دوره شرکت نمایند . برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شرکت EPI به نشانی www.epi-ap.com مراجعه بفرمایید .
دوره بعدی توصیه شده
به منظور افزایش توانایی در طراحی مرکز داده ، توصیه می شود دوره ی CDCP را بگذرانید .مطالب دوره CDCP® مبتنی بر مباحث دوره CDFOM® می باشد ، و شرکت کنندگان را با اجزای کلیدی مرکز داده آشنا می سازد . برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت www.epi-ap.com مراجعه بفرمایید .
برنامه دوره
دوره های ما در بیش از 50 کشور در سراسر قاره ها برگزار می شود لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمایید .